KLOSSS-bøker

Jeg oppretter med dette innlegget en egen liten sjanger av litteratur – KLOSSS: korte, lettleste, originale bøker som er usedvanlig søte, sære og/eller sjarmerende. Bøker som til tross for lavt sideantall klarer å formidle en stor fortelling og/eller underholdning på høyt nivå.

Av og til – ganske ofte; omtrent hver helg(!) – liker jeg å sluke én hel bok i ett jafs. Denne boka kan imidlertid ikke bare en hvilken som helst liten bok, den må virkelig fenge meg, den må underholde og få meg til å ville lese hele med en gang. En slik kosebok skal være lettlest og underholdende. Samtidig er jeg opptatt av en viss språklig kvalitet, og et plott som ikke er preget av klisjéer og forutsigbarhet. Særlig etter å ha lest lange eller «tunge» bøker er en slik bok noe jeg virkelig setter pris på.

Derfor deler jeg her ei liste over mine KLOSSS-favoritter innenfor denne typen bok – korte (under 200-isj sider), morsomme, underholdende, originale. Noe for alle og enhver. (For ordens skyld vil jeg nevne at rekkefølgen her er tilfeldig – klarer ikke å sortere ut hvilken som er best)

  • Den lille piken som elsket fyrstikker, av Gaétan Soucy
  • Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede, Jan Weise (anmeldelse her)
  • Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar, Bjørn Sortland (205s)
  • Ein heilt vanlig fyr, Rune Belsvik  (76s)
  • På vegne av venner, Kristoffer Schau (91s)
  • Fugletribunalet, av Agnes Ravatn (197s)
  • The Strange Library, Haruki Murakami
  • The Tiny Wife, av Andrew Kaufman (80s) (omtale her)
  • The Hitch Hikers Guide to the Galaxy, av Adam Douglas (158s)
  • In Watermelon Sugar, av Richard Brautigan (142)
  • Stardust, Neil Gaiman (Denne finner du også på film – overraskende bra!)
  • Love Songs for the Shy and Cynical, av Robert Shearman (240s)

 

 

 

Kommenter innlegget